RECENZE: Když se z Lásky na dálku stane láska na blízko

RECENZE – Národní divadlo Brno naplňuje cíle uměleckého vedení a rozšiřuje svůj repertoár o soudobá díla. Po opeře Powder Her Face nyní Janáčkova opera uvedla jedno z nejlepších operních děl posledního desetiletí, Lásku na dálku finské autorky Kaiji Saariaho. Mystické dílo, které více připomíná oratorium než klasickou operu, se v režii Jiřího Heřmana a hudebním nastudování Marko Ivanoviće stává jedním z nekvalitnějších operních inscenací, které v současné době můžeme najít nejen na repertoáru NdB.

Přidejte svůj názor

Láska na dálku (foto: Marek Olbrzymek)

Finská skladatelka žijící v Paříži, Kaija Saariaho (*1952), je považována za jednu z největších osobností současné hudby. Ve svém prvním operním díle Láska na dálku (L´amour de loin) se nechala inspirovat pověstí o trubadúrovi Jaufré Rudelovi, který údajně odjel do Tripolisu za milovanou Clémence a tam zemřel v jejím náručí.

Saariaho ve své hudbě, kterou lze asi nejblíže charakterizovat jako postimpresionismus, vychází ze současných francouzských stylů, z analýzy zvuku a nebojí se spojit klasický operní orchestr s technologií. Autorem libreta opery o pěti dějstvích je libanonský spisovatel Amin Maalouf, pro něhož se taktéž jednalo o první tvůrčí setkání s operou. Láska na dálku měla světovou premiéru v roce 2000 na Salcburském festivalu (jednu ze tří rolí zde ztvárnila Dagmar Pecková) a nyní se dostává na repertoár Národního divadla Brno v české premiéře.

img-responsive

Láska na dálku (foto: Marek Olbrzymek) | foto: Národní divadlo Brno

Téma opery, přestože hlavním hrdinou je středověký trubadúr, je vysoce aktuální. Najdeme zde více motivů, tím nejdůležitějším je však téma idealizované lásky – lásky dvou lidí, kteří se nikdy nesetkali a jejich vztah je pouze vysněný. Režisér a umělecký šéf Janáčkovy opery, Jiří Heřman, vychází právě z tohoto tématu, přes které velmi efektivně propojuje středověký čas příběhu se současností. Dá se říct, že se inscenace nachází v jakémsi abstraktním bezčasí.

Důležitým prvkem (a nutno říct, že jedním z mých nejoblíbenějších) je použití tabletů, které mají v průběhu celé inscenace v rukou sboristé. Tablety zde slouží jako důležitý významotvorný prvek, ale zároveň i efektně doplňují inscenaci z vizuálního hlediska. Samozřejmě propojují příběh Jaufrého a jeho cesty za milovanou Clémence s velmi aktuálními tématy, ať už jsou to vztahy na dálku, sociální sítě atd., fungují však také jako doplněk osvětlení inscenace – sboristé si jimi totiž svítí do obličejů. Velmi pozitivně na mě působí i fakt, že kromě zmíněných důvodů je použití tabletů i čistě praktické – sboristé totiž na nich mají noty svých velmi náročných partů, které by bylo snad nemožné naučit se nazpaměť.

img-responsive

Láska na dálku (foto: Marek Olbrzymek) | foto: Národní divadlo Brno

Autorem scénografie je Tomáš Rusín, který pro tuto inscenaci vytvořil snad nejpůsobivější scénu, jakou můžeme nyní v Janáčkově divadle spatřit. Docílil toho velmi jednoduchou abstrakcí, kterou doplňuje světelný design Daniela Tesaře, jenž bílý prostor zalívá většinou modrým světlem. Ve stejném duchu výtvarné složky jsou i kostýmy Zuzany Štefunkové Rusínové.

V Lásce na dálku vystupují pouze tři sólisté a sbor. Bezchybné premiérové obsazení tvořili sopranistka Pavla Vykopalová v roli Clémense, Roman Hoza jako Jaufré a mezzosopranistka Markéta Cukrová v roli Poutníka. Přes náročnost partů (opera se prý zkoušela dvakrát déle než obvykle) všichni předvedli vynikající výkony.

img-responsive

Láska na dálku (foto: Marek Olbrzymek) | foto: Národní divadlo Brno

Čerstvá držitelka Ceny Thálie za Káťu Kabanovou, Pavla Vykopalová, se uplatnila v další lyrické roli, kde exceluje samozřejmě zpěvem, ale i hereckým výkonem. Stejně kvalitní výkon podala i Cukrová jako Poutník, který může být jak člověkem, tak i andělem, ale je především spojnicí mezi vzdálenými milenci. Teprve šestadvacetiletý Roman Hoza se rozsáhlého partu a hlavně velké příležitosti v jeho začínající kariéře zhostil dokonale a díky jeho příjemnému barytonu a pohybovému i hereckému nadání vytvořil komplexní a dojemnou postavu melancholického trubadúra.

Nezbytnou součást opery tvoří sbor. Pro tuto inscenaci byl opět přizván Pěvecký sbor Masarykovy univerzity pod vedením sbormistra Michala Vajdy, který s NdB již spolupracuje na opeře Hry o Marii. Sbor předvedl naprosto profesionální výkon a krásné souznění mladých hlasů bylo jistě jedním z hlavních příčin výsledné magické atmosféry inscenace.

img-responsive

Láska na dálku (foto: Marek Olbrzymek) | foto: Národní divadlo Brno

Nutno přiznat, že opera Kaiji Saariaho klade vysoké nároky na diváka a především na jeho soustředěnost. Hudba finské autorky má daleko ke klasickým dramatickým operám, připomíná spíše mystické oratorium, a to zvláště díky své melancholičnosti a pomalému tempu vyprávění. Vytrvalý divák však bude zaručeně odměněn velmi působivým zážitkem.

Napsala: Pavla Haluzová

Celkové hodnocení: 90%

Národní divadlo Brno – Janáčkova opera

Kaija Saariaho: Láska na dálku

Hudba: Kaija Saariaho
Libreto: Amin Maalouf
Hudební nastudování: Marko Ivanović
Dirigenti: Marko Ivanović, Pavel Šnajdr
Režie: Jiří Heřman
Scéna: Tomáš Rusín
Kostýmy: Zuzana Štefunková Rusínová
Sbormistr Pěveckého sboru Masarykovy univerzity: Michal Vajda
Dramaturgie: Patricie Částková
Světelný design: Daniel Tesař
Obsazení: Lucie Hájková / Pavla Vykopalová (Clémence), Roman Hoza / Pavol Kubáň (Jaufré Rudel), Markéta Cukrová / Veronika Hajnová-Fialová (Poutník), Zuzana Mašková / Jana Staňková / Ivana Kozáková (Žena z Tripolisu)

Česká premiéra: 24. března 2017 v Janáčkově divadle

Vstupte do diskuze
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

RECENZE: Hold vitrínám v Městském divadle Brno aneb Sejdou se neandrtálec,…

28.06.2017 11:56 RECENZE: Městské divadlo Brno již osmým rokem zakončilo sezónu premiérovou inscenací na Biskupském…

Letní shakespearovské slavnosti dnes zahájí skvěle obsazený Hamlet

27.06.2017 18:34 Praha – Již dnes bude zahájen letošní ročník oblíbeného divadelního festivalu Letní shakespearovské…

Národní divadlo moravskoslezské v ohlasech prestižního německého časopisu

27.06.2017 10:55 Ostrava – Opera Národního divadla moravskoslezského se těší zájmu nejen české kritiky, ale i…

RECENZE: Herci si nepamatují text a pijí okenu. Diváci u The play plakali…

26.06.2017 13:06 RECENZE - V neděli 25. června přišli zájemci do divadla La Fabrika na premiéru komedie, kterou…

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

Nejčtenější z Kultury

reklama
reklama