RECENZE: Strach jíst duši. Když se stoletá Sněhurka zamiluje do Araba

RECENZE – Národní divadlo Brno uvedlo na prknech Reduty adaptaci filmového scénáře Rainera Wernera Fassbindera Strach jíst duši. Z příběhu o staré uklízečce, která se zamiluje do mladého Araba, udělal režisér Jan Frič krutě aktuální kabaretní pohádku o milostném setkání dvou odlišných světů a nenávisti okolí.

Přidejte svůj názor 2 komentáře

Ivana Hloužková j. h. a Roman Blumaier v inscenaci Strach jíst duši (foto: Jakub Jíra)

„Štěstí není vždycky veselé.“

A když říkám pohádku, myslím to s hodně velkou nadsázkou. Ostatně takové je pojetí celé inscenace. Původní scénář ze sedmdesátých let Rainera Wernera Fassbindera, enfant terrible Nové vlny německého filmu, jak je často nazýván, vypráví o postarší uklízečce Emmi Kurowské a o generaci mladším Salemovi z Maroka, kteří se do sebe zamilují a společně čelí nenávisti okolí. Kromě tematizovaného rasismu film zobrazil další tabu své doby, a to sexuální život starších žen.

img-responsive

Roman Blumaier, Isabela Smečková j. h., Michaela Rykrová j. h., vzadu Petr Bláha v inscenaci Strach jíst duši (foto: Jakub Jíra) | foto: Národní divadlo Brno

Úprava Petra KlariNa Klára a Jana Friče postavila do popředí právě téma tabuizovaného sexuálního života seniorů. Za vším však stále nenápadně, ale tím mrazivěji, prosvítá téma rasismu a maloměšťáctví.

Inscenace Jana Friče je posunuta do kabaretní stylizace a je doslova napěchovaná popkulturními odkazy a nadsázkou. Výsledkem je neuvěřitelně zábavná šílenost, která přesto svou nevázaností nezastiňuje sílu příběhu a vážnost motivů. Tvůrci se nesnažili původní námět nijak aktualizovat, a to ani nemuseli – příběh funguje v jakékoli době. Proto jej zasadili do jakéhosi bezčasí, které se může odehrávat kdykoliv od sedmdesátých do devadesátých let, což konkretizují v podstatě jen použité písně. Zbytek pracuje spíše s archetypálním zobrazením, které nese jasné sdělení – všechno, co sledujeme, se může lehce týkat (a týká) i nás a dnešní doby.

img-responsive

Monika Maláčová, Gabriela Štefanová j. h., Isabela Smečková j. h. a Ivana Hloužková j. h. v inscenaci Strach jíst duši (foto: Jakub Jíra) | foto: Národní divadlo Brno

„Někdy si přeju, abych s tebou byla na světě úplně sama.“

Režisér Frič se rozhodl příběh vyprávět pohledem hlavní postavy, uklízečky Emmi Kurowské (Ivana Hloužková). Zde tedy přichází na řadu označení „pohádka“, které stojí v podtitulu inscenace. Pohledem Emmi je totiž vše, co se točí kolem milovaného Salema, třpytivé a pohádkově bláznivé. Proto se Emmi převlékne do typicky disneyovského kostýmu Sněhurky, na jevišti stojí obří růžová postel, pod diskokoulí tančí svalnatí striptéři a představitel Salema (Roman Blumaier) má pod civilním oblečením zlatý dres, díky kterému vypadá jako namakaný superhrdina. Na vše pak dohlíží socha růžového jednorožce, která vyvolala zájem médií a znepokojení úzkostlivých diváků ještě před premiérou a která zde velmi funkčně symbolizuje pohoršení okolí nad nevyrovnaným vztahem hlavních hrdinů.

Režijními nápady se to jen hemží a jedna ujetost střídá druhou. Pravda, někdy je tam těch nápadů až moc, že to jeden nestíhá sledovat a hlavně chápat, co to všechno znamená. Ale překvapivě to funguje a do sebe zapadá.

img-responsive

Jan Grundman a Gabriela Štefanová j. h. v inscenaci Strach jíst duši (foto: Jakub Jíra) | foto: Národní divadlo Brno

Zásluhu na tom jistě má i vynikající obsazení. Uklízečku Emmi ztvárnila hostující Ivana Hloužková, herečka z Husy na provázku, která přes všechnu tu stylizaci a nadsázku dokázala postavu zlidštit. Její Emmi je vtipná i dojemná a uvěřitelná ve své milé naivitě a víře v lásku. Přesně obsazený Roman Blumaier jako „ušlechtilý divoch“ Salem vsadil na přehnanou stylizaci a inspiroval se béčkovou tureckou kinematografií. Zní to bláznivě (a také to bláznivé je), ale i tato stylizace zvláštním způsobem funguje. Z vedlejších rolí na sebe dokázala strhnout pozornost studentka JAMU Michaela Rykrová jako hostinská Barbara nebo tradičně výborný Jan Grundman mimo jiné jako Emmin zeť Evžen.

Strach jíst duši v Redutě je především dramaturgicky výborně zvolená inscenace. Přes svoji kabaretně „pohádkovou“ stylizaci v ní mrazivě zaznívají paralely k současnosti. Národní divadlo Brno se nebojí riskovat a provokovat. A to je dobře.

Napsala: Pavla Haluzová

Celkové hodnocení: 90%

Národní divadlo Brno

Rainer Werner Fassbinder: Strach jíst duši

Překlad: Martin Sládeček
Režie: Jan Frič
Úprava: Petr KlariN Klár a Jan Frič
Dramaturgie: Martin Kubran a Petr KlariN Klár
Hudba: Výběr režiséra a dramaturgů                             
Výprava: Jan Štěpánek
Světelný design: Martin Špetlík

Osoby a obsazení: Ivana Hloužková j. h. (Emmi Kurowski), Roman Blumaier (Salem), Michaela Rykrová j.h. (Barbara, hostinská), Petr Bláha (Fuad Sandmann), Isabela Smečková j.h. (Katarina /Krista, Emmina dcera / uklízečka Paula), Jan Grundman (Evžen, Emmin zeť/obchodník Angermayer/ policajt 1), Dominik Teleky (Albert, Emmin syn/ Gruber/ policajt 2), Gabriela Štefanová j.h. (Obchodnice Angermayerová/ uklízečka Frieda/uklízečka Yolanda/ sousedka Kargusová), Monika Maláčová (Uklízečka Hedvika/sousedka Ellisová/a další postavy), Studenti DIFA JAMU (Sbor Arabů/ tanečníků/ mechaniků)  

Česká premiéra: 13. 4. 2017 v divadle Reduta

Vstupte do diskuze (2)
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Divadlo Bolka Polívky otevírá svou Letní scénu. Co na vás čeká?

20.07.2017 03:12 Brno - Idylické letní večery, působivá atmosféra historického Brna a především výrazné herecké…

Pocta Shakespearovi s Janem Třískou se pro velký zájem diváků vrací i letos

11.07.2017 12:27 Praha – Inscenace Pocta Shakespearovi měla být pouze jednorázovou záležitostí Letních…

Národní divadlo zakončilo 134. sezónu. Příští sezónu zahájí s novými šéfy…

10.07.2017 14:52 Praha – Národní divadlo odehrálo v sezóně 2016/2017 přes tisíc představení a na repertoáru mělo…

RECENZE: Orfeus si rýpnul do Merkelové i Babiše. Nešetřil ani Čínu

07.07.2017 10:53 RECENZE – Národní divadlo uzavírá operní sezónu svým zpracováním operety Orfeus v podsvětí od…

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

Nejčtenější z Kultury

reklama
reklama