Národní divadlo moravskoslezské v ohlasech prestižního německého časopisu

Ostrava – Opera Národního divadla moravskoslezského se těší zájmu nejen české kritiky, ale i zahraničních recenzentů. Prestižní německý časopis Opernwelt pravidelně mapuje český repertoár i nová díla – v posledním čísle ocenil především uvádění neobvyklých českých oper.

Přidejte svůj názor

Ivana Ambrúsová a Jakub Kettner v opeře Tajemství (foto: Martin Popelář)

Opera Národního divadla moravskoslezského se může pyšnit zájmu nejen českých recenzentů, ale také zahraniční kritiky. Prestižní německý časopis Opernwelt pravidelně mapuje repertoár a nová díla, která NDM uvádí. V posledním čísle magazínu recenzent Gerhard Persché ocenil uvádění českých oper, které nebývají obvyklým repertoárem divadel.

„Sám Jiří Nekvasil, od roku 2010 ředitel Národního divadla moravskoslezského, od samého počátku vyhrazoval českému opernímu repertoáru speciální prostor. Repertoár daleko přesahuje (to stále poněkud blahosklonně znějící) úsloví ‚pro užší okruh posluchačů‘. Nekvasil vynesl na světlo desítky děl, která byla až dodnes mimo území České republiky neznámá; mimo jiné Janáčkovu Šárku, Ariadnu, dále pak Mirandolinu nebo Tři přání od Bohuslava Martinů a Dvořákovu Armidu,“ napsal Persché.

Fibichova Bouře se do Ostravy vrátila po bezmála sedmdesáti letech a na česká jeviště téměř po padesáti. V sezóně 2016/2017 bylo Národní divadlo moravskoslezské jediné divadlo na světě, které mělo tuto operu na repertoáru.

img-responsive

Olga Jelínková jako Ariel v Bouři (foto: Martin Popelář) | foto: Národní divadlo moravskoslezské (NDM)

„Jiří Nekvasil kouzlil se svým skrovným rozpočtem ve výši necelých 10 000 euro, ale díky bohaté fantazii podobně jako Prospero (který je v ostravské interpretaci představen jako dvojník Leonarda da Vinci) ovládne ostrov Bouře i blaženě milujících. Kvalitní dirigent Adam Sedlický pečuje o blaho zpěváků, jako by zastupoval samotného Fibicha,“ pokračuje Gerhard Persché.

Oceňovaný je i projekt Smetanovský operní cyklus. Národní divadlo moravskoslezské si v roce 20124 připomene dvě stě let od narození Bedřicha Smetany a připomene si i sté výročí Roku české hudby. V rámci cyklu přivedlo NDM na jeviště Divadla Antonína Dvořáka již poslední dokončenou Smetanovu operu Čertova stěna (2014) a prvotinu Braniboři v Čechách (2016), nyní následovalo Tajemství (2017).

„Dirigent Robert Kružík se energicky pouští do díla a režisér Tomáš Studený vše zinscenoval barvitě a trochu šibalsky. Srdce přitom člověku zaplesá, i kdyby zpěváci předvedli jen průměrný výkon (vynikající baryton Martina Bárty jako Kaliny),“ vyjádřil se Persché.

V centru pozornosti ale také zůstává festival soudobé hudby NODO – Dny nové opery Ostrava a díla, která jsou v NDM uváděna v dramaturgické linii „Operní hity 20. století“: „Zaměření na domácí opery (k čemuž patří také premiéry nových děl českých skladatelů při NODO – Dnech nové opery Ostrava) není pro Nekvasila výhradní. Mnohem více patří k nejvýznamnějším událostem této sezóny jeho inscenace Brittenova Zneuctění Lukrécie, které bylo v Praze poprvé uvedeno v roce 1983, kdežto zde poprvé v angličtině,“ dodává Gerhard Persché.

Vstupte do diskuze
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Divadlo Bolka Polívky otevírá svou Letní scénu. Co na vás čeká?

20.07.2017 03:12 Brno - Idylické letní večery, působivá atmosféra historického Brna a především výrazné herecké…

Pocta Shakespearovi s Janem Třískou se pro velký zájem diváků vrací i letos

11.07.2017 12:27 Praha – Inscenace Pocta Shakespearovi měla být pouze jednorázovou záležitostí Letních…

Národní divadlo zakončilo 134. sezónu. Příští sezónu zahájí s novými šéfy…

10.07.2017 14:52 Praha – Národní divadlo odehrálo v sezóně 2016/2017 přes tisíc představení a na repertoáru mělo…

RECENZE: Orfeus si rýpnul do Merkelové i Babiše. Nešetřil ani Čínu

07.07.2017 10:53 RECENZE – Národní divadlo uzavírá operní sezónu svým zpracováním operety Orfeus v podsvětí od…

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

Nejčtenější z Kultury

reklama
reklama