RECENZE: Hold vitrínám v Městském divadle Brno aneb Sejdou se neandrtálec, vodník a Edison

RECENZE: Městské divadlo Brno již osmým rokem zakončilo sezónu premiérovou inscenací na Biskupském dvoře. Letos pro uvedení pod širým nebem napsala autorská trojice Stanislav Slovák, Jan Šotkovský a Petr Štěpán zpěvohru Brněnské kolo aneb Jak ukrást Věstonickou venuši. Bláznivý muzikál s hudbou Karla Cóna pracuje s brněnskými legendami a pověstmi, reálnou historií, ale i se zcela nově vymyšlenými prvky.

Přidejte svůj názor

Michal Isteník jako Profesor Cajthaml v inscenaci Brněnské kolo

Autorská trojice Stanislav Slovák, Jan Šotkovský a Petr Štěpán po muzikálech Mendel aneb Vzpoura hrášků, Baron Trenck a Cyril a Metoděj napsali pro open-air prostor Biskupského dvora další dílo. Zpěvohra Brněnské kolo aneb Jak ukrást Věstonickou venuši vznikla i k příležitosti dvoustého výročí Moravského zemského muzea – příběh komické zpěvohry se tedy odehrává právě zde.

Během prohlídky muzea zde zůstane trojice dětí (hrají je šikovné děti herečky Aleny Antalové), které pátrají po svém strejdovi, vědci Cajthamlovi, ale také dvojice „grázlíků“ Vingl a Maňas, kteří si dělají zálusk právě na Věstonickou venuši.

V Brněnském kole autoři pracují jak s reálnými historickými fakty, tak s brněnskými legendami a zcela novými fantazijními prvky. Objevuje se zde ztvárnění nejslavnější brněnské legendy o koláři Birkovi, který během jediného dne dokázal porazit strom, vyrobit z něj kolo a dokutálet jej z Lednice do Brna. Na jevišti se také potkají například Nataša Gollová s Babinským, Mendelem nebo bratry Pospíšily. Jak je pro autory typické, do příběhu zasáhne zcela nová „legenda“ – podle nich je totiž „brněnské kolo“ tajemný stroj, který v Brně tajně zkonstruoval samotný Thomas Alva Edison.

img-responsive

Brněnské kolo | foto: mdb.cz

Po muzikálu Bítls, který stejní autoři uvedli dříve v této sezóně, přicházejí s dalším zábavným dílem, stejně inteligentním jako bláznivým. Jak autoři avizovali před premiérou, jejich cílem je hlavně pobavit, nebáli se tedy upravit si některá historická fakta k obrazu svému. Příběh je plný chytrých nápadů a velmi vtipných situací, přestože se najdou i slabší místa (například výstupy trojice Strážců v zábavě pokulhávají a zpomalují tempo).

Hudbu k muzikálu složil Karel Cón, který s autory spolupracoval už na Baronu Trenckovi a Mendelovi. Brněnskému kolu napsal deset hudebních čísel ve formě songů, které doprovází asi devítičlenný orchestr. Stejně jako libreto mísí různorodá témata a prvky, hudba je také trochu „mišmaš“ odlišných žánrů, který však výborně koresponduje s náladou příběhu, a především jej o několik úrovní navyšuje. Výborný je již úvodní song z výstavy, v němž krásná Dagmar Křížová v roli Průvodkyně představuje návštěvníkům exponáty (které navíc reálně v Moravském zemském muzeu jsou).

img-responsive

Lukáš Janota, Michal Isteník a Kristýna Daňhelová v inscenaci Brněnské kolo | foto: mdb.cz

Bezkonkurenčně nejlepší je téměř desetiminutové ztvárnění zmíněné legendy o koláři Birkovi, která je zde předvedena formou parodie opery v čele s jako vždy výborným Dušanem Vitázkem, jenž po rockovém Bohovi v Bítls opět předvedl svoji komickou polohu, a Lukášem Janotou v roli jakési „východoevropské“ parodie na vodníka z Rusalky.  

Jako u předchozích děl autorů i u Brněnského kola je velmi patrné, že role psali na tělo svým hercům. Chválit se dají všichni představitelé – kromě výše zmíněných jsou jako vždy vynikající Michal Isteník v roli bláznivého vědce Cajthamla nebo Kristýna Daňhelová jako mimo jiné Cajthamlova milá Márinka.

Brněnské kolo sice nedosahuje kvalit posledního počinu stejných autorů, muzikálu Bítls, přesto je to zábavná, bláznivá, ale i chytrá inscenace se skvělou hudbou a výborným hereckým obsazením.

Celkové hodnocení: 80%

Městské divadlo Brno
Karel Cón, Stanislav Slovák, Jan Šotkovský, Petr Štěpán: Brněnské kolo

Režie: Stanislav Slovák
Hudební nastudování: Karel Cón
Dirigenti: Karel Cón, Tomáš Küfhaber
Scéna: Jaroslav Milfajt
Scénické projekce: Petr Hloušek
Kostýmy: Andrea Kučerová
Choreografie: Martin Pacek
Sbormistr: Jana Suchomelová
Světelná režie: David Kachlíř
Dramaturgie: Miroslav Ondra, Jan Šotkovský
Obsazení: Michal Isteník (Profesor Cajthaml), Alena Juráčková (Ali), Elena Juráčková (Eli), Jan Juráček (Janík), Ondřej Studénka (Vingl), Jakub Uličník (Maňas), Zdeněk Junák (Strážce minulosti), Ladislav Kolář (Strážce legendy), Josef Jurásek (Strážce budoucnosti), Lukáš Janota (Thomas Alva Edison a jiní), Dušan Vitázek (Kolář Birk a jiní), Dagmar Křížová (Průvodkyně, Nataša Gollová), Kristian Pekar (Neandrtálec a jiní), Tomáš Sagher (Babinský a jiní), Ondřej Biravský (Mendel a jiné), Kristýna Daňhelová (Márinka a jiní), Jan Apolenář, Martin Tlapák, Robert Hamala, Jaroslav Záděra (Zřízenci muzea a jiní), Kateřina Marie Fialová, Jan Brožek, Renáta Mrózková, Jonáš Florián, Dagmar Křížová, Ondřej Halámek, Simona Šeligová, Marco Salvadori, Eva Ventrubová, Robin Schenk, (Exponáti a jiní)

Světová premiéra: 16. června 2017 na Biskupském dvoře v Brně

Vstupte do diskuze
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Moderní Médeia bude bojovat o dceru v nové inscenaci Národního divadla Brno

19.09.2017 18:53 Brno – Hra Mariny Carr U Kočičí bažiny je variací na antickou Médeiu. Irská tragédie představuje…

Nové vedení Divadla Na Fidlovačce zahájí sezónu duchařskou komedií

19.09.2017 18:00 Praha – Světoznámá hra Mezi nebem a zemí se dočkala mnoha ztvárnění po celém světě. V Divadle Na…

Mimořádně úspěšný muzikál Národního divadla moravskoslezského slaví stou…

18.09.2017 16:07 Ostrava – Světoznámý muzikál Donaha! uvedlo Národní divadlo moravskoslezské již v roce 2011. Příběh…

RECENZE: AnderSen v Divadle Na zábradlí aneb Pojďme si hrát na lidi

18.09.2017 15:36 Aktualizováno RECENZE: Pohádkový svět, který je ve skutečnosti noční můrou z dětství. Divadlo Na zábradlí uvedlo…

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

Nejčtenější z Kultury

reklama
reklama