RECENZE: Orfeus si rýpnul do Merkelové i Babiše. Nešetřil ani Čínu

RECENZE – Národní divadlo uzavírá operní sezónu svým zpracováním operety Orfeus v podsvětí od autora Jacquese Offenbacha. Opereta měla premiéru 6. července a režírovali ji bratři Cabanové. Místo Olympu se však divák ocitl na půdě Evropského Parlamentu.

Přidejte svůj názor

Eurydika v Orfeovi v podsvětí

Bratři Cabanové se rozhodli, že opereta má lidem stále co říci, ale že bude vhodnější hru trochu aktualizovat a zaměřit se na nějaké současnější téma. Co je současnějšího než Evropská unie, uprchlická krize či problémy s Čínou?

V originální operetě je Orfeus ředitel konzervatoře v Thébách a jeho manželka Eurydika uteče za lepším životem do podsvětí. Aby nerozzuřil veřejné mínění, Orfeus zamíří za bohy a neochotně ji žádá zpět. Podaří se mu zahrát, že omylem porušil podmínku, a tak se Eurydika stane průvodkyní boha vína. Důležitá je i vzpoura bohů proti nudě, kterou na Olympu zažívají.

Olympus je nyní přesunut do Evropského parlamentu. Z panteonu římských bohů se tedy stali poslanci, Pluto je dealer, Merkur převádí uprchlíky přes hranice a Jupiter má místo svého blesku bulvární noviny. Eurydika se do podsvětí dostane hlavně kvůli drogám a cigaretám, které jsou na veřejnosti zakázané. Bohové se bouří kvůli špatné stravě.

Opereta je mnohem satiričtější než její originál. Nebojí se rýpnout si do toho, jak Evropská unie zasahuje do života a suverenity členských států svými zákazy a příkazy. Pořádně se opře i do Angely Merkelové a její politiky přijímání uprchlíků a neopomene si udělat legraci z české politiky

Běžný lid pak zastupuje Komediant, který se marně snaží získat slyšení u bohů Evropského parlamentu. Chtěl by obnovit divadlo Komedie, aby mohl dále hrát. Bohužel se nikomu nelíbí, že se „poflakuje“ před budovou parlamentu, a tak ho neustále nahání policie.

Eurydika nudící se v podzemí ráda podlehne mouše, v tomto zpracování dronu s kamerou, který ovládá Jupiter. Eurydika tedy vymění Pluta za Jupitera, který ji přivede na party k přijetí čínské delegace. Čínská delegace nahradila originální průvod boha Baccha a jeho průvodkyní.

Čínany ztvárňuji čtyři anonymní herci s maskami čínského obličeje. Eurydika se zahledí do prezidenta Ping Ponga. Do toho se připlete Orfeus, která předstírá, že ji chce zpátky. Podmínkou je, že se na ni cestou nepodívá. Orfeus nevydrží, nebo předstírá nedočkavost, a odhalí Eruydičin obličej.

Eurydika, která si nechala udělat operaci víček, aby zapadla do Pekingu, tedy propadá bohům a Jupiter ji pošle jako vyslankyni do Číny. Tím opereta končí.

Hra má mnohé vtipné momenty a další momenty, které jsou velmi reálné a člověku se nad nimi ani smát nechce. Kromě oblíbeného kankánu se v operetě najde i místo na beatbox a rap. Některé úpravy však hru zbytečně prodloužily, aniž by přidaly jakoukoliv hodnotu. Za téměř zbytečný lze považovat „duet“ Jupitera a Eurydiky, kteří na sebe skoro pět minut bzučí.

Režisérům se povedlo vybalancovat hru tak, aby ji aktualizovali pro dnešního diváka, ovšem zachovaly původní myšlenky, se kterými přišel původní autor. Většina vtipů a cynických rýpanců se setkala s nadšeným potleskem, o některých se však dá říci, že již byly takzvaně přes čáru. Divadlo je sice místem, které má popichovat svět kolem sebe, někdy je to však příliš.

Celkové hodnocení: 70%

Hudební divadlo Karlín

Orphee aux enfers

Režie: Michal Caban, Šimon Caban

Hudební nastudování: Jan Chalupecký

Dirigent: Jan Chalupecký

Scéna: Šimon Caban

Kostýmy: Simona Rybáková

Choreografie: Jan Kodet

Sbormistr: Adolf Melichar

Světelný design: Pavel Dautovský

Dramaturgie: Jitka Slavíková

Autor libreta: Ludovic Halévy, Hector-Jonathan Crémieux

Český překlad textu písní: Ivo Fischer, Jan Fischer

České dialogy: Ivo Fischer, Šimon Caban

Obsazení: Josef Moravec/Richard Samek (Orfeus), Lenka Pavlovič/Jana Sibera (Eurydika), Petr Strenáčik (Komediant), Lenka Šmídová/Yvona Škvárová (Veřejné mínění), Jaroslav Březina/Martin Šrejma (Pluto), Jan Ježek/Ivan Kusnjer (Jupiter), Barbora Řeřichová/Yukiko Kinjo (Amor), Jitka Svobodová/Simona Procházková (Juno), Sylva Čmugrová/Michaela Zajmi (Diana), Andrea Tögel Kalivodová/Jana Sýkorová (Venuše), Tomáš Bartůněk/Petr Paleček (Mars), Petr Horák/Tomáš Kořínek (Jean Styx/Merkur), Gabriela Pešinová/Tereza Růžičková (Minerva)

Vstupte do diskuze
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Národní divadlo Brno se vydá na fantastickou plavbu po rozbouřených mořích…

24.11.2017 13:36 Brno - Homérovy eposy Illias a Odysseia patří k základům řecké literatury. Podle nich se v řeckých…

Cyrano z Bergeracu odhodí svůj širák na jevišti Moravského divadla Olomouc

22.11.2017 19:17 Olomouc - Hrdina s dlouhým nosem a zálibou v poezii odhodí svůj širák v Moravském divdle Olomouc. V…

Divadlo Bez zábradlí a Nadační fond Slunce pro všechny pokřtili kalendář

22.11.2017 16:47 Praha - Nadační fond Slunce pro všechny vytvořil ve spolupráci s Divadlem Bez zábradlí kalendář na…

Mezinárodní festival ve Studiu Hrdinů připomene výročí dvou revolucí

21.11.2017 18:12 Praha - Studio Hrdinů ve spolupráci s Goethe-Institutem pořádá mezinárodní festival s názvem …

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

Nejčtenější z Kultury

reklama
reklama