Gangster Ka není jen výborný film, nutí naše svědomí k zamyšlení. Česká realita bolí

RECENZE - Zaznělo mnoho názorů, že lidem se politika natolik znechutila, že už se o ní téměř nestarají. Nový film režiséra Jana Pachla, jehož první díl právě vstupuje do kin, však může tento stav změnit.

Přidejte svůj názor 1 komentář

Radim Kraviec coby Gangster Ka vstupuje do našich kin

Představovat Jaroslava Kmentu široké veřejnosti je nejspíš naprosto zbytečné. Jeho díla, nenechávající ležet ladem vnitropolitické kauzy se zvláštním důrazem na korupci a prorůstání politiky do podnikatelských a mafiánských kruhů jsou dobře známa - nejen z mnoha článků a knih, ale také ze spolupráce se světem filmu. Stačí připomenout snímek Příběh kmotra (2013) inspirovaný jeho bestsellerem Kmotr Mrázek.

Pak je tu postava hlavní a nejdůležitější, i když to znamená značně paradoxní situaci - Radovan Krejčíř. Popisovat jeho eskapády netřeba, protože právě pan Kmenta tak učinil za nás. Není to nijak stručné čtení, proto těm, kteří jsou písmeny a stránkami občas unaveni nebo jsou líní je číst a otáčet, přichází na pomoc režisér Jan Pachl. 

Politické thrillery to v naší zemi prozatím neměly příliš lehké. Ne, že by nebyla vůle a chuť je natočit, ale do jisté míry utrpěly srovnáváním zejména s americkou produkcí, a to je vlastně bez ohledu na veškerou snahu degradovalo k nálepce  "vytvořeny ze setrvačnosti". Nakolik tomu ublížil fakt, že s ohledem na různé důvody nebylo možné jít do důsledků, ponechme na divákovi, každopádně za čtvrtstoletí naší sametové svobody jsme se mohli konfrontovat s nepříjemnými skutečnostmi v Sametových vrazích (2005), Hranařích (2011) a již zmíněném Příběhu kmotra. Úroveň jejich hodnocení je různá, ale v podstatě se jim vyčítalo vždy to stejné - odklon od skutečnosti a opatrná fabulace. 

Gangster Ka sice také nepoužívá konkrétní jména, podobně jako kdysi ve formuli 1 po zákazu tabákových reklam jen zvukomalebně odkazuje na ta původní, ale to je pouze podružný detail. S Kmentou jako spoluscénáristou vytáhl Pachl laťku do takových výšin, že ji bude těžké zdolat i s tyčí. Pojďme si tedy říci, co nám vlastně "zcela fiktivní" Radim Kraviec nabízí.

Přichází do Prahy z moravské oblasti, kde už si vybudoval v takzvaném polosvětě určitou pozici. Na půdě velkoměsta se vůbec nerozpakuje postavit místním bossům Javorskému a Milotovi a záhy změní jejich rychlý úsudek, že bude venkovským hejlem, kterého půjde bezproblémově a svižně oškubat. Kravbiec si stihne zajistit lásku někdejší playmate Sandry a obratně začíná na novém působišti "úřadovat". Jediným kazem jeho úspěšných transakcí, při nichž mu miliony doslova létají do kapsy, je vytrvalý policejní vyšetřovatel Lánský, který se spojí v Praze s další neúplatnou personou Haklem. Oba muže spojuje "nabídka mlčení", kterou rovněž oba odmítli, což je staví do krajně nebezpečné pozice. Pak je tu ještě Kraviecův otec, snad jediná osoba, ke které všehoschopný šíbr titulovaný jako Káčko ještě něco cítí - snad i víc než k Sandře.

Peníze však plodí zlo a to se brzy pověsí na paty i Kraviecovi. Jeho odvážné podvody i manipulace v oblasti politiky nemohou zůstat bez odezvy, a tak začínají údery dopadat nepříjemné blízko jeho osoby. Nejenže vyvázne z pokusu o likvidaci, překoná i uvěznění a další osobní tragédie, kupodivu nezlomen a spíš posílen ve svém odhodlání. Nastává čas vyřizování účtů, v němž hrají jedny z hlavních rolí oddaný Dardan a posléze i bezsrkupulózní zabiják Sivák alias Řezník. Projdeme se luxusními sídly, vězeňskou celou, soudní síní, místy, kam by člověk opravdu nerad zavítal nebo se naopak letmo zastavíme na Seychelských ostrovech, jež jsou pro mnohé synonymem ráje (v tomto případě finančního). A čím blíž je konec filmu, tím neklidněji si divák uvědomuje, že tohle je teprve polovina příběhu.

Pachl si zvolil cestu velice náročnou, ovšem prošel ji se ctí a způsobem, který si zaslouží vedle obdivu i vysoké ocenění. Snad může Gangster Ka někomu připomínat uznávaný seriál Cirkus Bukowsky, pokud snad ano, na škodu věci to vůbec není. Daří se mu držet napětí střídáním nálad, na Kraviece, který všechny své machinace bere jako hru a peníze pro něj jsou opravdu jen oběživo, občas navěsí bezprostředně vtipnou masku, kterou však dotyčný rychle strhne ve chvílích, kdy se cítí opravdu zaskočen či ohrožen. Do děje vkládá komentáře hlavních protagonistů, posouvá tím příběh sympatickým způsobem kupředu a využívá tohoto řešení i částečně k vysvětlení míst, která by nemusela, ale mohla působit nepřehledně. Neváhá ale hrát si s detaily a běh filmu tak zdánlivě zpomalí, tím velice umně vytváří napětí, ale nenechá diváka příliš dlouho odpočívat.

Naskýtá se otázka, zda by měl Gangster Ka vnitřní sílu bez vazby na Radovana Krejčíře. Odpověď je velice jednoduchá, právě ono propojení mu dává potřebný náboj, protože máme možnost se sice volně, ale přesto konfrontovat se skutečností. Jakákoli podobnost může být čistě náhodná, jak čítáme v knihách a filmech většinou v jejich závěru, ale jak Kmenta tak Pachl dokázali konečně ukázat prstem a smést líbivou fasádu nesoucí nápis - klid, občané, vše je v naprostém pořádku. 

Pachl se navíc nesnižuje k laciným vycpávkám, ačkoliv sahá místy k akčním prvkům. Ale v jeho podání vycházejí realisticky, bez okázale bombastického přehánění a nadsázky, která podobnému druhu filmů škodí. Tady budou příznivci americké kinematografie nejspíš zklamáni, ale asi nastal čas jim připomenout, že žijeme v jiné zemi a nepotřebujeme všechno nutně opisovat. Ostatně, prožili jsme to už jednou a není důvod to zkoušet podruhé.

Tvrdit, že film je postaven na někom jiném než Hynkovi Čermákovi, by bylo pokrytecké. Kraviece mu lze uvěřit na plných 100%, od prvního podání ruky Milotovi až po závěrečný vzkaz z nového působiště. Není to superman, má své slabé stránky, ale dokáže je skrýt. Čermák mu dává místy nádech rozverně laškujícího venkovského balíka, který ovšem vzápětí skvělým kalkulem vyřídí konkurenci. Vtiskl mu image zdánlivé tvrdosti, ale nelítostná skořápka občas praskne a jsme svědky projevu určité slabosti i strachu. Čermák střídá výrazy natolik přirozeným způsobem, že pochopíme jeho přiznání, jak se s postavou dokázal ztotožnit.

Pro Vlastinu Svátkovou byla její role o to obtížnější, že je jedinou výraznou ženskou postavou filmu. Když se však necháte strhnout dějem, a není to vůbec těžké, dojde vám, že její Sandru prakticky nevnímáte - natolik splynula s prostředím všehoschopných mužů, ač do něj povahově vůbec nezapadá. Bude to znít divně, ale skutečnost, že si ji příliš nevšimnete je důkazem geniálního ztvárnění její role, nepoutá na sebe zbytečně pozornost a přesto dokáže být výrazná svým měnícím se vztahem ke Káčkovi, ovšem částečně ho tlumícím a odsouvajícím někam do hloubi svého povědomí.

Dardan alias Vasko, postava nepřehlédnutelná a tichý strach nahánějící je vlastně ekvivalentem Káčkova právníka. Oba jsou mistři ve svém oboru a oba prokazují svou oddanost hlavnímu gangsterovi po svém. Náhle nám dochází, jak se může hrubá síla podobat uhlazené eleganci a orientaci v právních kličkách. Přitom výsledek je v konečném efektu stejný - Kraviec má díky nim o nejeden problém méně.

Není to jenom strhující námět a výborné provedení, obrovskou devizou je herecké složení a není vůbec překvapivé, že nemálo tváří v Gangsterovi jsme viděli už v Pachlově Cirkusu Bukowski. Ale i další výkony v podání Jaromíra Hanzlíka, Alexeje Pyška, Miroslava Etzlera, Tomáše Jeřábka, Zdeňka Žáka či Filipa Čapky nelze přehlédnout. Nemají tolik prostoru, ale svůj čas na plátně využívají do posledního okamžiku. Ač se budeme snažit sebevíc, nenajdeme jediný bod, ve kterém by byli o něco méně uvěřitelní než sám Kraviec. 

Má vůbec Gangster Ka slabé místo? Těžko ho hledat, vytrvalí odhalovači nepřesností možná vytáhnou nějakou tu rozporuplnost s místopisem (s ohledem na předlohu lze s jistotou říci, že nový Trojský most tehdy ještě opravdu nestál a občasné jízdy Prahou se vymykají přirozeným směrům), ale to jsou natolik nanicovaté drobty, že je stačí, na rozdíl od kauz ve filmu uvedených, zamést pod stůl. Gangster Ka je filmem důležitým pro zmapování terénu a přípravou na hlavní představení s podtitulem Afričan. Jako pouhá předehra se však v žádném případě netváří. Někomu se nemusí líbit, někdo ho bude s radostí devalvovat, ač nenajde důvod proč. Gangster Ka totiž nastavuje nepříjemné zrcadlo nejen společnosti, ale také lidem, kteří v té době žili. A jestli tehdy raději přivírali oči, teď by je měli otevřít dokořán. Těch důvodů tento film nabízí víc než dost.

GANGSTER KA

Hrají: Hynek Čermák (Radim Kraviec), Predrag Bjelac (Dardan), Miroslav Etzler (Milota), Vlastina Svátková (Sandra Kraviecová), Zdeněk Žák (Jaroslav Hakl), Filip Čapka (Lánský), Alexej Pyško (Sivák), Jaromír Hanzlík (Kraviec senior), Tomáš Jeřábek (ministr/premiér), Marian Roden (Javorský), Jan Vlasák (právník), Jan Révai, .

Kamera: Marek Janda
Hudba: Tadeáš Věrčák
Scénář a režie: Jan Pachl

ČR, 100 minut, politický krimithriller, nevhodný do 12 let
Premiéra: 10. září 2015 (ČR)

EuroZprávy.cz jsou mediálním partnerem filmu.

Vstupte do diskuze (1)
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Aj Wej-wej uvedl v Praze film o migraci: Opět kritizoval ČR a její…

14.12.2017 19:14 Praha - čínský umělec a aktivista Aj Wej-wej dnes v Praze představil svůj dokumentární film o…

RECENZE: Temná norská fantasy Thelma je lesbickou sestřenkou Mistrovy…

13.12.2017 19:05 RECENZE – Jeden z vrcholů letošních Mezipater, který má na svědomí příbuzný kultovního režiséra…

Sexuální obtěžování a naštvaní fanoušci, aneb strmý pád Johnyho Deppa?

11.12.2017 11:11 Také se nemůžete dočkat pokračování filmu Fantastická zvířata a kde je najít? A věděli jste o tom,…

Osmý díl Star Wars je zde. Na premiéru dorazili i stormtroopeři

10.12.2017 11:32 Aktualizováno Los Angeles - V sobotu se v Los Angeles konala světová premiéra osmého dílu hvězdné ságy Star Wars,…

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

Nejčtenější z Kultury

reklama
reklama