RECENZE: Osmé Rychle a zběsile odvrací jadernou válku v pastelově oranžovém lamborghini

RECENZE – Padouch nebo hrdina, všichni jedna rodina. V nejnovějším dílu závodnicko-špionážní akční šílenosti se vrací téměř všichni přeživší hrdinové i záporáci. Hodní i zlobiví jsou tentokrát nuceni spolupracovat a společnými silami zpacifikovat nejen superhackerku s božským komplexem, ale hlavně zběhlého člena Rodiny.

ve filmu Rychle a zběsile 8 se naši hrdinové postaví kyberteroristce s tváří Charlize Theronové

Jak trailery slibovaly, tak se i stalo. Dominic Toretto (Vin Diesel), taťka i mamka improvizované Rodiny superrychlých kriminálníků se srdci na pravém místě, se přidal na stranu těch špatných. Konkrétně slouží jako anděl chaosu seslaný na zemi nejďábelštějším protivníkem, jakému kdy naši hrdinové museli čelit – blonďatou hackerkou s tváří Charlize Theronové. Že nedělá Řidiče slečny Cipher dobrovolně, je nasnadě – stejně jako je jasné, že se divákovi dostane hned několika zběsilých honiček, testosteronem (a dětským olejíčkem) nasáklých rvaček, vtipných hlášek, do absurdity zahnaných triků s auty, jadernými ponorkami a demoličními koulemi… i donekonečna omílaných proslovů o tygrech, rodinách a pomstě podávané za teploty závodního motoru vytúrovaného dočervena.

Jaké plány má s Dominicem krásná Cipher? | foto: CinemArt

Nebudu první, kdo to řekne, ale série Rychle a zběsile je v dnešní době jeden z mála pokračovatelů tradice akčních béček. V sedmdesátkách a osmdesátkách vládli Schwarzenegger se Stallonem. Na přelomu 20. a 21. století jsme se fackovali podle kung-fu filmů Johna Wu a jemu podobných. Zatímco Arnie a Sly se dnes tak maximálně nostalgicky poplácávají po zádech a z jejich rubaček vymizela šťáva, a asijské hvězdy jako Jet Li a Jun-fat Chow zmizely v propasti dějin, nové akčňáky většinou buď postrádají srdce (Vražedná hra), nebo mají až moc velké ambice na to, abychom je mohli označit za béčko (Bourneovky). Případně skončí / přestanou být zajímavé po prvním díle (96 hodin).

V akčním trendu nastoleném čtyřkou (Rychlí a zběsilí) pokračuje i letošní novinka. Také tentokrát je vše větší. Více bouráků k rozbití, šílenější a nesmyslnější kousky, zběsilejší střih. A samozřejmě jsou tu ponorka nebo malý tank. A kupodivu to vše stále funguje.

Tentokrát se dočkáme i honičky s ruskou jadernou ponorkou | foto: CinemArt

Akce je dynamická, napínavá, nenechá diváka vydechnout. Zamrzí sice její nepřehlednost, ale naštěstí to není tak hrozné jako v případě Assasins Creed či Dieselova dva měsíce starého xXx: Návrat Xandera Cage. Právě v případě představitele hlavní role by byl hyperaktivní střih pochopitelný – Vin Diesel je sice cool a sympaťák a vůbec, ale rvát se opravdu neumí. Jenže ten se tentokrát sotvakdy odlepí od sedačky svého challengeru a většinu ruční práce za něho obstarávají Jason Statham a Dwayne „The Rock“ Johnson. A nikdo mi nenamluví, že by zrovna tihle dva svoji choreografii nezvládli v rámci jednoho záběru. Vždyť hlavně londýnský štramák zas a zas dokazuje, že na to ve svých devětačtyřiceti pořád má.

Pochválit musíme také tradičně zářivý casting a práci se sympatickými postavami. Na to, s jak obrovským ansámblem se musel režisér F. Gary Gray (Straight Outa Compton) popasovat, si nejen užijeme všechny oblíbené hrdiny: jednomužnou demoliční četu v podání agenta Hobbse, užvaněného Romana, dítě ulice Letty, sarkastického technokouzelníka Teje, nekonečně šarmantního Pana Nikoho atd., mnohem lépe se také seznámíme s charismatickým záporákem ze sedmičky Deckardem (a přiznejme si to, čím víc Jasona Stathama, tím lépe), ale hlavně přijdeme na chuť nově příchozím ženským hrdinkám – jak nonšalantní mafiánské mamče v podání  Helen Mirenové, tak (a to především) skvostně ďábelské Cipher. Ta sice na papíře působí víc jako karikatura všech záporáckých klišé, co jich jsou učebnice scénáristiky plné, ale ve výsledku je radost se na ni dívat. Charlize Theronová dodala své hackerce šmrnc, sex-appeal i maniakální kouzlo a zařadí se díky tomu mezi ty zapamatovatelné protivníky Doma a jeho týmu.

Rivalita mezi Jasonem Stathamem a The Rockem je hlavním tahákem filmu | foto: CinemArt

V případě Rychle a zběsile se samozřejmě nemá cenu bavit o „herectví“. Zde rozhoduje charisma, láska ke své postavě a viditelná radost z toho, že daný člověk může být součástí filmu. A tyto podmínky splňují snad všichni. Pokud chceme vytýkat, nemůžeme se vyhnout postavě Ramsey – na to, že jsme se s ní seznámili již na začátku sedmičky, by si konečně zasloužila něco jako osobnost. Takhle dál zůstává jen tou „sexy hackerkou, co se o ni perou dva ukecaní černoši“.

Někomu může také vadit neschopnost tvůrců opustit ohraný vtip. Prostořeký Roman se díl od dílu stává parodií na sebe sama a v osmičce už to začíná být hodně znát. Stejně tak se velmi rychle ohrají záběry na usměvavé nemluvně v přestřelce, což je jinak možná nejlepší scéna celého filmu.

Dom je stejný blázen jako zamlada | foto: CinemArt

Jako tradičně působí nejsměšněji neustálé mluvení do vysílaček a samomluva snad každé druhé postavy. Do divákova mozku je tak skrze věčné blábolení hrdinů pod tlakem pumpované neustálé vysvětlování toho, co se na plátně děje. Ne že by na to bez námahy nepřišel sám, že auto zatočí doleva, každému dojde i bez toho, aby mu to nejdříve někdo slavnostně oznámil.

Zatímco první třetina osmičky představuje dokonalý mix akce, humoru a přestřelených nápadů, prostředek filmu se docela vleče. Dvě a čtvrt hodiny jsou přeci jen pořádná nálož benzínu a není snadné jimi diváka neutopit. Tvůrci si evidentně až příliš věří – uvědomují si, že je diváci milují, a tak si dovolí leccos navíc. Tentokrát by jim jistě prospěla střídmost a větší koncentrace na hlavní dějovou linku. Hláškovací cukrová vata se totiž velmi rychle přejí i zkušenému fandovi lunaparků. Finále naštěstí opět přidává na otáčkách a lehká nuda zůstává ve zpětném zrcátku.

Jak se Letty popasuje s Domovou zradou? | foto: CinemArt

Verdikt? Absurdní, nahláškované, přepálené. Ale hlavně vědomé si vlastní blbosti. Šílené kousky nějakým zázrakem znovu překonávají předchozí díly. Rychle a zběsile 8 je jeden z těch filmů, u kterých musíte bezpodmínečně vypnout mozek, ale nikoli vkus: kupte si jumbo porci popcornu, litr limonády, rozvalte se to plyšové sedačky a zapomeňte na chvíli na všechna vaše trápení. Máslo až za ušima, spokojenost zaručená.

Celkové hodnocení: 75 %.

The Fate of the Furious (2017)

Hrají: Vin Diesel, Dwayne Johnson, Jason Statham, Charlize Theron, Helen Mirren, Michelle Rodriguez, Scott Eastwood, Kurt Russell a další