RECENZE: Originální hororový hit Uteč si pohrává s paradoxy pozitivního rasismu

RECENZE – Jak to dopadne, když si domů přivedete partnera jiného etnika, jsme se na stříbrném plátně mohli přesvědčit už na několik způsobů. Hororové vody tento námět ale zatím nezvířil. Minimálně ne v takovém provedení.

Přidejte svůj názor

Vystoupit, nebo zůstat v autě? Chris a Rose se musí rozhodnout.

Chris (Daniel Kaluuya) je úspěšný fotograf až po uši zamilovaný do Rose (Allison Williamsová). Moderní pár, který nehledí na rasové předsudky, se chystá na víkend k Roseiným rodičům. Chirurg, který by nejradši volil Obamu i po milionté (Bradley Whitford), a úspěšná hypnotizérka s tváří zkušené a vždy výborné Catherine Keenerové, žijící v odlehlém domě u jezera, Chrise přijmou s otevřenou náručí. Mezi řádky jejich vřelých úsměvů lze ale vyčíst cosi podezřelého.

Uteč je druhým režijním a scénáristickým počinem komika Jordana Peelea, známého z komediálního dua Key and Peele. Mladý Newyorčan dokázal nevídané, rozpočet 4,5 milionu dolarů rozmnožil během dvou měsíců od premiéry v USA více jak 40 krát a natočil tak nejvýdělečnější film v 17leté historii studia Blumhouse. A vzhledem k tomu, jak osobitě jeho sociální horor působí, za to vděčíme právě jeho talentu.

img-responsive

rodiče Rose přivítají Chrise jako vlastního syna... | foto: CinemArt

Snímek, který momentálně v zámoří okupuje pátou příčku nejvýdělečnějších filmů roku (celosvětově je i kvůli nevýrazné globální kampani a nezájmu hlavně velkých asijských hráčů „až šestnáctý“), se dá žánrově jen těžko definovat. Osciluje na pomezí hororu a thrilleru, ale nechybí mu ani specifický humor. Spíše než cokoli jiného připomíná žánrovou hříčku – experiment, který umně kombinuje klasické postupy s novými tématy, zajímavými nápady režiséra a aktuálními sociálně-politickými komentáři. Divák se nejspíš nebude vyloženě bát – už jen proto, že na finální odhalení přijde mnohem dříve, než hlavní hrdina – ale téměř jistě se bude bavit.

V tomto ohledu Uteč částečně připomíná jiný (a velmi populární) pokus o hru s divákovým věděním, a to detektivní seriál Colombo. Vraha sice známe, co nás ale zajímá a nedá našemu mozku spát, je způsob, jak bude spiknutí odhaleno. Navíc ne všechny detaily se dají předvídat, hned několikrát je publikum (příjemně) překvapeno. Záleží tedy na každém, jestli mu tento způsob vyprávění nevadí.

img-responsive

... o co jim ale jde ve skutečnosti? | foto: CinemArt

Co se týče sociálního komentáře, ten je přítomný téměř neustále. Zjednodušeně řečeno můžeme mluvit o tom, že se zde setkáváme s názorem afroamerického umělce jak na současný stav rasové otázky v USA, tak na bělochy obecně. Pohled je to sice cynický a stylizovaný, ale nepochybně promyšlený, zábavný a nečernobílý.

Peele se strefuje nejen do těch divných bělochů s elitářskou kulturou na jedné a pocitem viny na druhé straně, ale hned několik přesně mířených salv vyšle také do vlastních řad. Když jeden z rodinných přátel – zazobaný padesátník bílý jak laboratorní myš vyválená ve vápně – bezelstně prohlásí, že „černá je v módě“, obsáhne tak pravdu, kterou by si asi žádný politicky korektní horlivec nedovolil vyslovit nahlas.

img-responsive

Všichni rodinní přátelé jsou Chrisem fascinováni. | foto: CinemArt

Celá ústřední čtveřice předvádí bezchybné herectví – a že jejich party nejsou z nejjednodušších. Těžko někoho vyzdvihnout, proto bude lepší alespoň věštit z křišťálové koule a přislíbit oběma mladším a zatím vcelku neznámým protagonistům, Danielu Kaluuyaovi i Allison Williamsové, zajímavou kariéru do budoucna. Příjemně překvapil také Lil Rel Howery v roli stereotypního tlustého nerda, který působil jako výborná komediální vložka.

img-responsive

Láska k Rose je ale silnější než pocit ohrožení. | foto: CinemArt

Jedinou výraznou výtkou tak z mé strany zůstává finále. Peeleův záměr v poslední desetiminutovce radikálně změnit žánr se sice dá pochopit, z psychologického hlediska ale jednání hlavního hrdiny nedávalo tak úplně smysl.

Celkové hodnocení: 80 %.

Get Out (2017)

Hrají: Daniel Kaluuya, Allison Williams, Catherine Keener, Bradley Whitford, Caleb Landry Jones, Lil Rel Howery  a další

Režie: Jordan Peele

Scénář: Jordan Peele

Kamera: Toby Oliver

Hudba: Michael Abels

USA / 103 minut / thriller, horor

Vstupte do diskuze
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

OBRAZEM: Čertoviny Zdeňka Trošky prožily čertovský natáčecí den

29.05.2017 17:55 Jako by si peklo chtělo vzít svůj díl, v poslední květnové pondělí letošního roku panovalo obrovské…

Vlasta Burian rozdával lidem smích, Češi se mu krutě odvděčili

29.05.2017 08:26 Rozdával smích, ale samotnému mu do smíchu nakonec nebylo. Vlasta Burian byl po válce obviněn z…

Zlatou palmu v Cannes získalo drama The Square, zvláštní cenu má Nicol…

28.05.2017 21:48 Aktualizováno Cannes - Nejvyšší ocenění, Zlatou palmu, získalo dnes na mezinárodním filmovém festivalu v Cannes…

RECENZE: Piráti z Karibiku popáté! Scénáristova pomsta, která… hm, nenudí?

26.05.2017 16:33 Aktualizováno RECENZE – Jedna z nejvelkolepších sérií posledních let je zpět. Jack, Barbossa, Will, Elizabeth.…

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

Nejčtenější z Kultury

reklama
reklama