RECENZE: Barry Seal: Nebeský gauner vám leccos prozradí a ještě nedovolí usnout

Příliv filmů natočených podle skutečné události nebo jimi inspirovanými potěšeně roste, takže už představuje hodně vzedmutou hladinu. Pozitivní je, že se nevyhýbá ani událostech, které té které lokalitě nedělají zrovna dobrou vizitku.

Tom Cruise zvládá roli nebeského gaunera s přehledem a občas černým humorem

Pokud se v titulcích objeví ono magické Based/Inspired on a true story, většinou jsme připraveni - a také se dočkáme - heroických výkonů, uctívaných postav či činů, kterým bychom po skončení filmu měli při závěrečné melodii zatleskat. Proto je nový snímek režiséra Douga Limana zajímavým pokusem jít proti proudu. A rozhodně se nejedná o klišé otočené o 180 stupňů.

Mefistofeles a jeho doktor Faust, aneb agent Monty Schafer a pilot Barry Seal | foto: Universal Pictures

Barry Seal je pilot, který možná není spokojen s prací pilota u společnosti TWA, ale rozhodně se netopí v penězích. Když ho po jednom letu osloví poněkud záhadný Monty Schafer a nabídne mu na první pohled absolutně absurdní pracovní post, má ho zpočátku za blázna. Ale Schafer není cvok a Seal je natolik lačný peněz, že neodmítne ani práci, při níž jde o krk. A je jedno, jestli je jeho zaměstnavatel CIA nebo IAC (Independent Airways Consultant). Fotografování problematických území v Jižní Americe si Barry vylepšuje osobními kšeftíky s generálem Noriegou. Situace se však přiostří kvůli událostem v Nicaragui. Začíná taneček kolem Contras a Barry najednou cítí, že tady jde o vysokou hru. Sám si z dané situace těžkou hlavu nedělá, ani po úprku do ospalé díry jménem Mena v Arkansasu (právě kvůli tomuto místu byl jeden z pracovních názvů Mena). Tady si vybuduje vlastní soukromé impérium a jeho kšefty mu vynášejí tolik, že nemůže otevřít nějaké dveře, aby z nich nepadaly peníze. Spojení s drogovými bossy Jorge Ochoou, Carlosem Lehderem a Pablo Escobarem ale nemůže zůstat bez následků, zvláště když se onen vražedný trojúhelník peníze-drogy-zbraně začíná svými stranami překrývat.

(zdroj: youtube.com)

Opravdu jen málo filmů tohoto ražení je důsledně shodných s realitou. Není až tak podstatné, zda hlavní představitel Adlera Berrimana "Barry" Seala (1939-1986), v tomto případě Tom Cruise, vzhledově odpovídá či nikoli. S ohledem na značně citlivé téma, které hýbalo USA na přelomu 70. a 80. let minulého století, se můžeme jen dohadovat, nakolik se tvůrčí tým dostal na kořen tehdejších událostí, ale tato stránka je zpracována se švihem a natolik přesvědčivě, že jí velice ochotně a rádi uvěříme. Horší už to je s obvyklými zbytečnostmi, které se vymkly realitě. Možná to byl záměr předvést typickou americkou paničku a krásné rodinné vztahy, ve kterých se všichni, jak jinak, milují až za hrob. Problém je jenom v tom, že Barry se se svou druhou ženou Lynn Ross rozvedl po ročním manželství v roce 1972, tedy šest let před zmíněnými událostmi. A jen těžko uvěříme, že ji měl nadále u sebe i s třemi dětmi. Těch měl Seal ve skutečnosti pět a jen těžko se dá předpokládat, že by ty tři zvládl za 12 měsíců... Manželka Luce působí jako záměrná parodie na čestnou ženu, které nevadí, že manžel přináší tolik peněz, že je není možné nikam uklidit, ba si s ním dokonce zaletí na návštěvu drogových bossů, ale sama se hodlá tvářit jako vzorná matka - nelze se zbavit dojmu, že do filmu byla implantována jako nutná postava, zvláště kvůli pikantním scénám, jinak působí spíš jako nevýrazná figurka, kterou nepošleme do boje ani v případě nejvyšší nouze. Další vysvětlení se nabízí ve snaze udělat z bezcharakterního manipulátora milujícího otce, aby se alespoň prožluklý American Dream podařilo zachovat.

Směnný obchod - Barry Seal kšeftuje se samotným generálem Noriegou | foto: Universal Pictures

Tom Cruise má do podoby skutečného Seala daleko, ale daří se mu směsicí nadsázky a přezíravosti s vědomím, že má v zádech silné spojence, odehrát velmi dobrý part. Mohli bychom říci, že nedosahuje kvalit Jacka Reachera, ale Ethanovi Huntovi (Mission Impossible) se vyrovná určitě. Protože žádné záznamy se skutečným Sealem asi podléhají opatřením po nechvalně známém skandálu Írán-Contras, těžko budeme srovnávat, proto se spokojme s Cruisovým představením. O Sarah Wright v roli Sealovy manželky už byla řeč, bohužel jediná ženská postava působí jako kýčovitá ozdoba a pokud by z filmu vypadla, vůbec by to nevadilo. Caleb Landry Jones v roli jejího bratra JB vykouzlil přesvědčivě slizkou postavu, od níž se odvíjí část Sealových problémů, jeho bezcharakterní narkoman patří k tomu lepšímu. Domhnall Gleeson jako našeptávající Mefistofeles nemá tolik prostoru, ale s tím, který dostal k dispozici, si poradí a využije ho beze zbytku. Trojice drogových králů je rovněž spíše upozaděna, ale dokáže si vydobýt pozornost výborným provedením, které se do jisté míry liší od syžetového ztvárnění v rádoby akčních filmech nižší kvality (například Delta Force). Nejde tu o rubání obětí a přestřelky vojáků, ale o delikátní obchodní činnost, díky níž alespoň zčásti můžeme nahlédnout do zákulisí nejspravedlivější země našeho světa, jak se nám alespoň neustále tvrdí.

Liman hojně využívá dokumentárních záběrů, prohlédneme si tak skutečné reportáže z dané doby a potěšíme se pohledem na prezidenty Cartera, Reagana a Bushe sr. i s vtipným komentářem, je nám nabídnuto i něco zpravodajství a tento prvek tvůrci velice vkusně zamontovali i do loga společnosti Universal. Autenticita je umocněna i "dokumentární" výpovědí Seala nahranou na videokazety, což lze považovat za velmi dobrý nápad. S ohledem na fakt, že Barry byl výborný pilot (nikoli ovšem nejmladší v historii TWA, pouze co se týkalo pilotáže Boeingu 707), přijdou si na své i milovníci letadel různých typů.

Americký sen poněkud násilně implantovaný: Barry a Luce Sealovi | foto: Universal Pictures

Přestože v provedení občas něco zaskřípe, zvolený postup s občasnou nadsázkou a vtipkováním dobře funguje, i když cítíme, že je to humor s hlavní zabořenou mezi lopatky nebo přiloženou ke spánku. Přesto není nic natolik odtažité, že bychom museli zásadně pochybovat. I v případě, že Cruise někomu nesedí ho nejspíš bude akceptovat, protože jeho pojetí může nejen strhnout, ale nabrat dech pro další dramatické události.

AMERICAN MADE

Hrají: Tom Cruise (Barry Seal), Domhnall Gleeson (Monty Schafer), Caleb Landry Jones (JB), Alejandro Edda (Jorge Ochoa), Mauricio Mejía (Pablo Escobar), Sarah Wright (Luce Seal), Morgan Hinkleman (Christina Seal), Tony Guerrero (Federico Vaughan), Robert Farrior (plk. Oliver North).

Scénář: Garry Spinelli
Kamera: César Charlone
Hudba: Christopher Beck