RECENZE: Loganovi parťáci nejsou jen vidlácká alternativa Dannyho zlodějské skvadry

RECENZE – Oscarový režisér Steven Soderberg, o jehož filmy se perou největší herecká esa Hollywoodu, se po deseti letech vrací k žánru komediální zlodějiny. Nezapomíná ale ani svérázně komentovat svět, v němž žijeme.

Daniel Craig svoji excentrickou roli užívá.

Jeden kulhá a miluje Johna Denvera. Druhý je barman s jednou rukou. Bratři Jimmy (Channing Tatum) a Clyde (Adam Driver) Loganové si tak dlouho žijí svoji západovirginskou country mizérii, až tuplák jejich trpělivosti přeteče a oni se rozhodnou vyloupit jeden z největších závodních okruhů v zemi. A protože ani jeden z nich nemá s porušováním zákona bůhvíjaké zkušenosti, přiberou pánové do party hned několik svých buranských kamarádů v čele s Joem Bangem (Daniel Craig) a svojí mladší sestrou Millie (Riley Keough).

Jsou filmy pro burany a pak jsou filmy o buranech. Loganovi parťáci naštěstí spadají do druhé kategorie. A přestože se v tomto případě virginskými přízvuky, kovbojskými klobouky, závody NASCAR, americkými vlajkami, pickupy, slámou v puse, country muzikou, opálenými krky, komolením složitých slov a karikaturami obecně ani náhodou nešetřilo, snímek nalezl tu správnou hranici mezi chytrým humorem vysmívajícím se životnímu stylu amerického venkova a laskavým obdivem k němu.

To se ukazuje hlavně na sympatických postavách, o kterých se toho sice zas tak moc nedozvíme, ale to, co nám o nich Soderbergh (údajná scénáristka Rebecca Bluntová je podle mnoha zdrojů pouze režisérovým pseudonymem) řekne – a hlavně kdy to řekne – bohatě stačí k tomu, abychom ve většině z nich viděli to dobré, to zlé, to mezi tím i motivace stojící za jejich jednáním. A takový Joe Bang v podání ještě o stupeň blonďatějšího Jamese Blonda baví i bez toho, abychom potřebovali znát jméno matky jeho prvního psa za svobodna. Craig totiž podle očekávání krade většinu scén pro sebe.

Režisér, kterému se jako jednomu z mála filmařů už téměř tři dekády daří žonglovat mezi nezávislými filmy a hollywoodskou produkcí, se nebojí ani kontroverzních témat, jako je nezájem všemocných korporací o člověka, vztahy v rozvráceném manželství nebo dětský modeling. Jeho komentáře a řešení ale nejdou nejpřímější cestou a ve výsledku velmi příjemně překvapí svojí absencí mravokárnosti.

Pokud se budete shánět po akci, nedočkáte se. Bratři Loganové se (podobně jako jejich kasina vykrádající kolegové) opírají hlavně o zábavné dialogy, plánování loupeže samotné a dynamiku mezi členy týmu. Vzhledem k tomu, že se s tím pojí také několik minut vaty, to možná není ta nejlepší volba. Na druhou stranu i výplňové scény dokážou Soderberghovy zábavné postavičky a barvité, stále se měnící prostředí, za pomoci nápaditých střihů utáhnout aspoň do takové míry, že vyložená nuda by hrozit neměla. Přesto by nejspíš nebylo na škodu prořezat několik vedlejších příběhových větví. Přišli bychom tak sice o jiné úhly pohledu a hned několik komických situací, výsledné zhutnění hlavní dějové linky a větší soustředění na ústřední trio Logan1-Bang-Logan2 bych jen uvítal – a jistě bych nebyl sám.

Loganovi parťáci jsou hravou chytrou jednohubkou, při jejímž sledování se sice bůhvíjak nepotrháte smíchy, konstantní pobavený úsměv sem tam rozšířený několika dobře mířenými kameňáky by ale měl být zaručen.

PS: Většina nejlepších vtipů byla samozřejmě vyplýtvaná do trailerů. Tudíž rada redaktora zní vynechat veškeré upoutávky.

Logan Lucky (2017)

Hrají: Channing Tatum, Adam Driver, Daniel Craig, Katie Holmes, Seth MacFarlane, Riley Keough, Farrah Mackenzie, Hillary Swank, Katherine Waterston, Sebastian Stan a další