RECENZE: Vrah je Sněhulák! Nesbøho geniální detektiv-alkoholik poprvé na velkém plátně

RECENZE – Krimisérie o Harrym Holeovi září na literárním nebi už 20 let. 11 knih. 11 bestsellerů, které výrazně přispěly k popularizaci fenoménu „severské detektivky“. To vše s vždy dokonalým Michaelem Fassbenderem v hlavní roli. Krev, vnitřní démoni a zasněžené Oslo, co si přát víc?

Přidejte svůj názor

Harry Hole (Michael Fassbender) je zářným příkladem pravidla omen nomen.

Harry Hole (Michael Fassbender) jakoby vypadl ze starých noirových filmů. Má potíže s alkoholem a disciplínou, s kolegy nevychází zrovna nejlíp, jeho rodinný život je v troskách. A je to výborný detektiv. Živoucí legenda, o níž se mladí učí na akademii, jak nám prozradí jeho nová kolegyně Katrine Brattová (Rebecca Fergusonová). Jejich první společný případ je poněkud osobní – sériový vrah, který po sobě na místě činu jako svoji vizitku zanechává sněhuláky, si totiž s policií hraje.

O filmu se dá říct, že svému divákovi nic nevěnuje lacino. Kromě hlavní dějové linie, hry na Sněhuláka a detektiva s fénem, totiž sleduje ještě několik více či méně (či vůbec) nezávislých příběhů. Dozvíme se nejen o netradičním rodinném čtyřúhelníku hlavního hrdiny, minulosti Katrine a dětství našeho vraha-sociopata, ale vrátíme se také do minulosti, abychom se seznámili s detektivem Raftem (Val Kilmer), postarší a notně zhuntovanější paralelou k Harrymu a zároveň prvním člověkem, který byl zabijákovi mladých žen na stopě, i mnoha dalšími.

Tento vypravěčský šmodrchanec zpočátku velmi dobře funguje. Film skáče od jedné záhady ke druhé, občas diváka mate klamnými nebo zkreslenými indiciemi a velmi okázale připomíná, čím se švédský režisér Tomas Alfredson (Jeden musí z kola ven; Ať vejde ten pravý) mezi fanoušky severského filmu tak proslavil – dlouhými, pomalými scénami, ve kterých se toho zdánlivě moc neděje, ale které pod povrchem ukrývají zlato.

Škoda jen, že v případě Sněhuláka se přibližně z poloviny jedná o zlato kočičí. Přestože do sebe puzzlíky skládačky nakonec zapadnou tak, jak mají, je těžké zbavit se pocitu, že se nám jich pár ztratilo v tiskárně. Přehršel honěných zajíců a omezený čas na jejich chycení totiž znamená jediné – mnoho témat vyzní do ztracena. V některých případech to nevadí, protože nám film dává dostatečné množství vodítek k tomu, abychom mohli spekulovat. Jindy to ale vypadá, že se do celé zápletky filmaři spíš zamotali.

Trochu zvláštní může být vyobrazení samotného Harryho Holea. Přestože se s ním vidíme na stříbrném plátně vůbec poprvé, románová předloha Sněhuláka je v pořadí až sedmou knihou série. Film nám přitom hlavního hrdinu předkládá, jako bychom o něm už vše podstatné věděli a měli k němu citovou vazbu. Některá z postav o něm sice sem tam utrousí jakýsi fakt, na to, abychom se s oceňovaným policistou sžili, bychom toho ale potřebovali o něco víc­… možná šest knih?

nad by ale stačilo vykreslit ho o něco pestřeji, než aby nám scénář v každém intermezzu dokola omílal, jak se nejnespolehlivější alkoholik v Oslu marně snaží obnovit spojení se svou bývalkou Rakel (Charlotte Gainsbourgová) a jejím synem Olegem (Michael Yates).

O něco víc prostoru by si jistě zasloužila také Rebecca Fergusonová, i když uznávám, že tady jsem trochu zaujatý, protože této sympatické Švédky bych si přál víc v každém filmu. To ale nic nemění na tom, že její příběh přímo vybízí k tomu, abychom se s její postavou sympatizovali. Což se ne tak úplně daří.

O hercích samotných, ať už mluvíme o výše zmiňované ústřední dvojici, nebo komkoli jiném, asi nejde nic říct. Všichni odevzdávají svůj zlatý standard. Nikdo ale vyloženě nezáří, a to ani v těch několika scénách, které k tomu vybízejí. Za zmínku rozhodně stojí Val Kilmer, jehož tvář změnil čas (a maskéři) téměř k nepoznání. Ten v roli věčně opilého Rafta přináší ke stolu zajímavý mix, kdy dívat se na něj je stejně zábavné, jako to bolí.

K návštěvě kina jistě vybízí také slušná kamera jednoho z průkopníků natáčení na digitál, Diona Beebeho. V letošní kuriózní konkurenci říjnových filmů odehrávajících se v zasněženém prostředí se rozhodně neztratí.

Sněhulák není špatný film. Jen je na hony vzdálený kvalitě, kterou slibovaly dramatické trailery, jméno režiséra, autora předlohy i herecké obsazení. Jeho prapodivně poslepovaná struktura moc nedrží při sobě a ze všeho nejvíc tím trpí spojení mezi divákem a protagonisty. Přesto se Alfredsonovi daří udržet pozornost a zájem svého publika až téměř do samotného konce a hlavně – dějově je před ním vždy o krok napřed.

Celkové hodnocení: 70 %

The Snowman (2017)

Hrají: Michael Fassbender, Rebecca Ferguson, Chloë Sevigny, J.K. Simmons, Val Kilmer, Charlotte Gainsbourg, Toby Jones, James D'Arcy a další

Režie: Tomas Alfredson

Scénář: Hossein Amini, Peter Straughan

Předloha: Jo Nesbø

Kamera: Dion Beebe

Hudba: Marco Beltrami

USA / 120 minut / krimi, drama, thriller

Vstupte do diskuze
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Čechy láká do kina severský thriller: Sněhulák porazil pokračování slavné…

16.10.2017 16:07 Praha - Nejvíce lidí o víkendu přilákala americká adaptace severské detektivky Jo Nesba Sněhulák.…

Festival v Písku vyhrál maďarský film, předpremiéru mělo drama o Miladě…

15.10.2017 20:21 Písek - Snímek Zkouška, který natočil maďarský režisér Tomás Fekete, získal na 17. ročníku…

Snímek Český Alláh vyhrál na slovenském festivalu

15.10.2017 14:19 Bratislava - Dokumentární snímek Český Alláh získal na 18. ročníku slovenského festivalu Jeden svět…

Světový unikát v Česku? Jak FFP Karlovy Vary uvítal americkou letadlovou…

15.10.2017 09:09 Psal se začátek 80. let a do Karlových Varů dospěl vedle snímku Elektrický jezdec (režie Sydney…

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

Nejčtenější z Kultury

reklama
reklama