RECENZE: První československá superhrdinka Milada si prošla lágry, procesy i bezcitným dabingem

RECENZE – Milada Horáková je bezpochyby jednou z nejpůsobivějších osobností našich novodobých dějin. Demokratka, feministka, idealistka a nejznámější oběť justičních vražd z 50. let fascinuje dodnes. Přesto jsme na její první filmovou biografii museli čekat téměř 30 let od pádu komunismu.

Přidejte svůj názor 4 komentáře

Horáková je dodnes vzorem boje za demokracii.

Snímek Milada sleduje příběh Horákové od roku 1933, přes dobu nacismu a optimistická poválečná léta až po její popravu. Celý film je navíc orámovaný porevolučním návratem její dcery Jany (Taťjana Medvecká) do Československa a slavnostním předáním dopisů, které jí matka v padesátém roce napsala. V mezinárodně obsazené prvotině Davida Mrnky se v hlavní roli představí izraelská herečka Ayelet Zurerová.

Dramatický život Milady Horákové se vyloženě pokazit zkrátka nedá. To by se zfilmování této horské dráhy musel ujmout naprostý diletant. To se naštěstí nestalo. Vyložený mistr ho ale na svědomí bohužel také nemá.

Melancholické momenty s klavírním podkresem se Mrnkovi nedaří a vlastně téměř kdykoli máme co dočinění s patosem a slzami, snímek nefunguje. Přitom chvíle, ve kterých hlavní hrdinka namísto vzbouzení divákova soucitu inspiruje, téměř svádí k tomu, aby si každý návštěvník kina hrdě bil pěstí v hruď a plakal štěstím, že je Čech. Ačkoli je pravda, že v tomto ohledu víc než film oslovuje skutečná, 67 let mrtvá národní hrdinka.

Mnohem lépe funguje linka faktická i těch několik bonmotů a slovních výměn, ve kterých inteligentní právnička uzemní nacistického diplomata, komunistického vyšetřovatele nebo i samotného Gottwalda (Jiří Vyorálek).

Takových scén naštěstí najdeme poměrně málo – rozhodně se nemusíte bát, že by Horáková hláškovala na všechny strany a stírala jednoho komunistu za druhým. Kdepak, těch několik břitkých poznámek, byť zábavných, v nejmenším nekoliduje s obrazem světice, který se nám filmaři snaží předložit. Bohudík i bohužel.

Bezúhonnost a všeobecná sterilní dokonalost totiž zároveň brání jejímu polidštění – a tím i věrohodnosti snímku. Těch pár pochyb-nepochyb, které hlavní postava v soukromí projeví, se totiž nedá považovat za jakoukoli hloubku.

V tom ale Horáková nezůstává sama, panoptikum klišé samozřejmě doplňují také zlí nacisté, ještě zlejší komunisté, ještě ještě zlejší Sověti, skrytě lesbická vyšetřovatelka, hloupá stranická verbířka, trpělivý manžel, … Snad jen Jan Masaryk z toho vyjde bez nálepky, i když jen proto, že je tam pouze do počtu.

Můžeme být jen rádi, že tento scénáristický průšvih alespoň trochu mírní slušný herecký ansámbl. Nominaci na Českého lva sice žádný z herců očekávat nemůže, ostudu si ale také neutrhli. Vyloženě zábavná pak je alespoň Aňa Geislerová v roli prokurátorky Ludmily Brožové-Polednové – její stereotypní podání bezpáteřní hyeny totiž aspoň milujete nenávidět.

Koho ve výsledku neušlapou zástupy stereotypů, bude se muset hodně snažit, aby se neutopil ve zmatené záplavě nenavazujících scén a odkazů vytržených z kontextu. Ty snímek sice většinou později kontextualizuje, jejich luštění ale necitlivě vytrhuje ze zanoření do příběhu.

Diváckému zážitku rozhodně nepřidává ani otravná lehce roztřesená kamera, ze které se může pravidelným uživatelům kinedrylu udělat lehce nevolno a vůbec celkový look dražšího TV filmu, který se čirou náhodou zatoulal do kin. Korunu tomu všemu pak nasazuje mizerný napůl robotický český dabing, který nepasuje do pusy ani těm několika tuzemským hercům, kteří se zpětně předabovali sami.

Největším přínosem Milady zůstává fakt, že se po jejím zhlédnutí budete o této fascinující osobnosti dozvědět mnohem víc. Mrnkovi můžeme také poděkovat za to, že k příběhu Horákové přistoupil s citem a zaujetím a v drtivé většině případů dal přednost nenápadné věrohodnosti před bombastickým fabulováním.

Celkové hodnocení: 55 %

Milada (2017)

Hrají: Ayelet Zurer, Robert Gant, Daniel Rchichev, Karina Rchichev, Taťjana Medvecká, Vica Kerekes, Igor Orozovič, Aňa Geislerová a další

Režie: David Mrnka

Scénář: David Mrnka, Robert J. Conant

Kamera: Martin Štrba

Hudba: Aleš Březina

Česká republika / 130 minut / životopisný, drama, historický

Vstupte do diskuze (4)
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Nemělo by to fungovat, ale Češi po tom šíleli. Jak seriál MacGyver…

22.07.2018 07:29 Seriál MacGyver byl v televizích na přelomu 80. a 90. let a z dnešního pohledu je to hodně poznat.…

Léto s gentlemanem: Česko se může těšit na další hvězdnou komedii s…

20.07.2018 08:33 Praha - Scénář filmu Léto s gentlemanem o touze po svobodě, pozdní lásce a naději napsal Jaromír…

Indií otřásá internetový skandál. Ohrožuje jednu z nejpopulárnějších…

19.07.2018 14:45 Dillí - Americký streamovací servis Netflix začal aktivně kolonizovat Asii a zbytek světa. Nedávný…

Recenze: Hotel Artemis je okouzlující, ale poněkud prázdný

18.07.2018 11:25 Režisérský debut Drewa Pearce přinesl do českých kin nový kriminální thriller pro milovníky akčních…

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

Nejčtenější z Kultury

reklama
reklama