Český film v krizi? Chybí kvalitní scenáristé, problémy jsou také s distribucí

Praha - Filmoví kritici se shodují, že české celovečerní hrané filmové tvorbě chybí autoři, opravdu dobří scenáristé i dramaturgové. Vedle komedií určených "náctiletým" a občas vysloveně uměleckých snímků, které publikum nacházejí především na festivalech, vzniká spousta filmů zbytečných.

Přidejte svůj názor

Film, ilustrační foto

A tak se kritikům vybírá obtížně, když uvažují o kandidátech na své ceny, jimiž konkurují Českým lvům. "Každý rok čekáme, až se objeví několik dobrých filmů, za které bychom mohli dát ruku do ohně s jistotou, že si zaslouží hlavní kategorie. Je to čím dál horší," stěžuje si filmová kritička Jana Podskalská. "Právě dramaturgie je v mnoha případech opomíjena," uvedla.

"Chybí také rozumní distributoři, kteří by některé snímky odmítli uvést do kin. Na plátna by se pak nedostalo všechno, co se natočí," doplnila ji filmová kritička Mirka Spáčilová. Podle ní je dnes jednoduché natočit film a dát ho do kin. "Zatímco kdysi výroba jedné klasické kopie stála zhruba 80.000 korun, dnes se promítá z digitálních nosičů, což přijde asi na šest tisíc. Dovolit si to může každý a producenti z tržeb získají 30 procent," vysvětlila.

Vkus festivalových porot a publika se často rozchází. Například loňský vítěz karlovarského festivalu Křižáček se nelíbil ani akreditovaným zahraničním novinářům. Tento případ není ojedinělý - aktuální vítěz Berlinale snímek Nedotýkej se mě natočený v koprodukci Rumunska, Německa, Česka, Bulharska a Francie tam byl přijat rozpačitě a ocenění německá média označila za šokující. "Režisérka dostala i cenu za nejlepší debut, ale její sexuálně velmi otevřený film je spíše pro otrlé diváky," komentovala to kritička Věra Míšková.

Úlohu dramaturga vyzdvihuje kameraman Kristián Hynek, právě oceněný asociací kameramanů za celoživotní dílo. "Digitální technologie mnohé ulehčila. Kvalitní dramaturgií by však mělo natáčení začít a ve střižně končit. Kázeň příběhu a prostředí, ve kterém se odehrává, jsou důležité," řekl ČTK.

Především producenti Jiří Konečný, Pavel Strnad a Jan Kallista mají podíl na projektech, v nichž má Česko jen menšinovou část, což jim umožňuje realizovat i složitější projekty. Na Švankmajerovu grotesku Hmyz v koprodukci se Slovenskem se finance sháněly léta i prostřednictvím internetové sbírky. V kinech ji od 19. února zhlédlo pouze 4000 diváků, Kallista ale eviduje mnoho nabídek na uvedení na festivalech i v netradičních distribučních kanálech v zahraničí.

Vstupte do diskuze
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Nemělo by to fungovat, ale Češi po tom šíleli. Jak seriál MacGyver…

22.07.2018 07:29 Seriál MacGyver byl v televizích na přelomu 80. a 90. let a z dnešního pohledu je to hodně poznat.…

Léto s gentlemanem: Česko se může těšit na další hvězdnou komedii s…

20.07.2018 08:33 Praha - Scénář filmu Léto s gentlemanem o touze po svobodě, pozdní lásce a naději napsal Jaromír…

Indií otřásá internetový skandál. Ohrožuje jednu z nejpopulárnějších…

19.07.2018 14:45 Dillí - Americký streamovací servis Netflix začal aktivně kolonizovat Asii a zbytek světa. Nedávný…

Recenze: Hotel Artemis je okouzlující, ale poněkud prázdný

18.07.2018 11:25 Režisérský debut Drewa Pearce přinesl do českých kin nový kriminální thriller pro milovníky akčních…

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

Nejčtenější z Kultury

reklama
reklama